۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

رادیکالیزه شدن شعارها در جنبش سبز , دلایل و پیامدها









 از روز 12 ابان ماه که رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از نخبگان مخالفت با اصل   سلامت در انتخابات را جرم تلقی کردند انتظار می رفت که جنبش سبز قدم به مرحله جدیدی گذاشته باشد. 


اساس شکل گیری جنبش سبز برای اعتراض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری شکل گرفته است و بر اساس امارهای رسمی حکومت حدود 14 میلیون نفر به اقای احمدی نژاد رای نداده بودند. بنا براین حداقل 14 میلیون نفر در نتیجه انتخابات شک داشتند و یا بقول رهبر انقلاب در ان تشکیک کرده اند که با این فرمایش ایشان حداقل این 14 میلیون خودبخود مجرم شناخته می شوند.


جرمی که نه تنها در قوانین مدنی و جزایی و کیفری از ان صحبت نشده بود بلکه تاکنون در هیچ کشوری تشکیک در انتخابات جرم تلقی نشده است.

تقلب در انتخابات افغانستان و ابطال اراء در ان کشور و در نهایت کناره گیری رقیب انتخاباتی اقای کرزای بدلیل تشکیک در بیطرفی کارگزاران انتخابات بود که هیچکدام از این موارد بوسیله حاکمیت نیم بند افغانستان هم جرم تلقی نشده بود.


پس از این اعلام موضع صریح و بدون بازگشت رهبر انقلاب انتظار شنیدن شعارهای رادیکال از طرفدارن جنبش سبز که تاکنون سعی در انکار مخالفت اشکار نظراتشان با رهبری داشتند دور از ذهن بنظر نمی رسید.


عده ای معترض به انتخابات بدون اینکه در هیچ دادگاهی ,حتی تحت عنوان متهم دادگاهی شده باشند به یکباره مجرم شناخته شدند و از این رو راه برگشت برای هر دو طرف بسته شد.


همچنین با این تلقی رهبر , رفتار نابهنجار نیروی انتظامی و بسیجیان و لباس شخصی ها با مردم , عادی تلقی  شد زیرا انها داشتند با یک عده مجرم برخورد می  کردند و نه با یک عده معترض به انتخابات.


این تندروی از جانب رهبر از جانب معترضین بی جواب نماند و نتیجه ان رادیکالیزه شدن شعارهای معترضین از اعتراض به نتیجه انتخابات به شعار علیه کل حاکمیت و جناب رهبر انقلاب است.



حافظه تاریخی همه ما به ما یاد اوری می کند که در جریان برخورد حکومت اسلامی با مجاهدین خلق یکبار دیگر این اتفاق افتاده بود. سختگیری و تشدید فشار بر سازمان مجاهدین خلق در سالهای اول انقلاب منجر به حرکات مسلحانه, ترور و انفجارهایی شد و همچنین دشمنی هایی را پدید اورد که تاکنون نیز ادمه دارد. در این جریانات هر دو طرف درگیر ضربات سنگینی به هم وارد کردند که با تدبیر تا حدود زیادی قابل پیشگیری بود. 


امروز باید جمهوری اسلامی جنبش سبز و نفوذ ان در میان حداقل روشنفکران و طبقه متوسط جامعه را به رسمیت بشناسد. حذف و یا حتی سرکوب این جنبش و یا متهم کردن ان به وابستگی به غرب و خبرگزاری های غربی مشکلی از جمهوری اسلامی حل نخواهد کرد. 


پیامدهای رادیکالیزه شدن شعارها در بدنه جنبش سبز به دقت قابل پیش بینی نیست اما حداقل ان این است که کادر کنونی رهبری جنبش را منزوی کرده و در اینده جمهوری اسلامی مجبور خواهد شد اشخاص دیگری را  در راس ان ببیند و تحمل کند. 


بدون شک جنبش سبز یک حرکت درونزا و در راستای خواسته های حداقلی مردم شکل گرفته است اما سرکوب و انکار و بدنام کردن ان نه تنها از قدرت ان کم نخواهد کرد بلکه اهداف ان را هم دستخوش درخواست های بلند پروازانه تری خواهد نمود.


تن دادن به خواستهای حداقلی و قانونی امروز جنبش بسیار کم هزینه تر از اجبار در پذیرش خواستهای غیر قابل پیش بینی اینده خواهد بود.


پی نوشت :
سخنان امروز جناب محسن ارمین و جناب دکتر شکوری راد را می توان در ادامه همین رادیکال شدن شعارهای جنبش سبز ارزیابی و تحلیل کرد

متن سخنان اقای محسن ارمین 

متن سخنان اقای دکتر شکوری راد 



۷ نظر:

  1. راههای عاقلانه ومدبرانه راه نجات بود وشاید هنوز هم باشد.میشد از دورانهای گذشته تجربه و راه درست را پیداکرد. وخودخواهی نکرد

    پاسخحذف
  2. مشکل از تمامیت خواهی جناح حاکم شروع شد وگرنه اگر کمی فقط کمی عاقلانه برخورد می شد و اگر واقعا هدف حفظ نظام و انقلاب بود باید با اصلاحات کنار میامدند که به نفع هر دو جناح و حتی تا حدودی به نفع مردم بود اما حالا راهی رو در پیش گرفته اند که به ناکجا آباد ختم می شود اما عواقب آن فقط و فقط بر عهده خود نظام ودولت مطبوع آن است و شخص رهبر که نسنجیده و غیرمسئولانه موضع گیری می کنه .

    پاسخحذف
  3. مشکل از تمامیت خواهی جناح حاکم شروع شد وگرنه اگر کمی فقط کمی عاقلانه برخورد می شد و اگر واقعا هدف حفظ نظام و انقلاب بود باید با اصلاحات کنار میامدند که به نفع هر دو جناح و حتی تا حدودی به نفع مردم بود اما حالا راهی رو در پیش گرفته اند که به ناکجا آباد ختم می شود اما عواقب آن فقط و فقط بر عهده خود نظام ودولت مطبوع آن است و شخص رهبر که نسنجیده و غیرمسئولانه موضع گیری می کنه .

    پاسخحذف
  4. ببخشید که یک کامنت رو چند بار فرستادم
    تمامیت خواهی جناح حاکم هی می ره زیر کبوتره . نمی دونم چیکار کنم

    پاسخحذف
  5. کامران جان سلام

    آقا از امروز عصر تا حالا نه خود بلاگفا باز میشه و نه میذاره توی هیچ وبلاگی برم.

    نمیدونم مشکل موقته یا میخواد دائمی باشه....اعصابم از عصر تا حالا خرد و خاکشیر شده بخدا

    پاسخحذف
  6. سلام خاتون عزیز
    اینجا هم همینطور است. خانم از این بلاگفا بزنید بیرون. ببین من از کی گفته بودم؟

    پاسخحذف
  7. از ما سلام است کامران عزیزم

    خدا را شکر که تو این پناهگاه را داری و مرسی که جوابم را دادی....

    از عصر تا حالا دارم دق می کنم...روزی که آن دزد نابکار به ما زد اینقدر حالم گرفته نشد که امروز


    اسپیکینگ آو دزد نابکار.....تازه میخواستم بیام خبرهای خوبی از اون پلیس شجاع برات بنویسم،دیدی قسمت نبود!!!

    خب آقا حالا یه راهنمایی بکن که چه جوری بیایم همساده ی شما در این بلاگ اسپات شویم

    پاسخحذف