۱۳۸۸ شهریور ۲۴, سه‌شنبه

سفرنامه عراق 2





صبح جمعه که برای زیارت امام موسی کاظم و امام جواد به حرم رفتم متوجه شدم که مقبره هر دو ان بزرگواران در یک ضریح است. این مطلبی بود که تا ان زمان نمی دانستم. برای صبحانه به هتل برگشتیم و متوجه شدم که از چای خبری نیست. برای پیدا کردن چای به یک قهوه خانه در نزدیکی هتل رفتم . چند نفری مشغول چای خوردن و قلیان کشیدن بودند. به محض اینکه فهمیدند ایرانی هستم سر صحبت را باز کردند.

چیزی که جالب بود این بود که با ایرانی ها سریع خودمانی می شدند. این موضوع را در تمام طول زمانی که در عراق بودم تجربه کردم. در مجموع ادمهای بدی نیستند و بین انهایی که من با انها ملاقات کردم ادمهای باسواد و معلومات کم نبودند.

چیزی که جای تاسف بود گرایش شدید نوجوانان حتی ۱۵ - ۱۶ به سیگار و قلیان بود. البته از مواد مخدر اثری نبود ولی مردم را بسیار عصبی یافتم. مطلب دیگری که جالب بود اصرار عربها بر حفظ لباس و فرهنگ و اداب و رسوم است. اصراری که مثل ان را در میان مردم خودمان ندیده ام.

وقتی می بینیم بالاترین نرخ عمل جراحی زیبایی بینی در میان ایرانیان است باید به فکر فرو برویم. چرا اینجا بیشتر ادمها با هر وسیله ای از جراحی بینی و گونه و کشیدن پوست و گذاشتن لنز می خواهند در ظاهرشان تغییر ایجاد کنند و در کشور جنگ زده ای مثل عراق همه اصرار بر حفظ اداب و سنت ها و لباسهایشان دارند؟ بنظرم این مطلب جای دقت بیشتری دارد.

راستی تا یادم نرفته این را هم عرض کنم که کلا" عربها و یا حداقل چند کشور عربی را که من انها را دیده ام علاقه شدیدی به موبایل و عکس خوشان دارند. برای مثال یک مغازه فکستنی کله و پاچه فروشی یا پنچر گیری که سقفش در حال ریختن است یک تابلوی بزرگ فلکسی نصب کرده که در ان تابلو عکسی بزرگ از صاحب مغازه و در طرف دیگر اسم ایشان بچشم می خورد. خود ایشان هم به اینکه موبایلش دو سیمکارت می خورد و هنگام زنگ خوردن چراغهایی دور موبایل روشن می شود بسیار به خودش میبالد.

چیز دیگری که در برخورد با ادمهای انجا متوجه شدم ان است که مردم انجا بر عکس تصور من با ماندن امریکایی ها در انجا هیچ مشکلی که ندارند هیچ اتفاقا" بسیار بر ماندن انها اصرار دارند. اکنون بیشتر از ۳۰۰ حزب در عراق مشغول فعالیت است و مردم می ترسند با بیرون رفتن امریکاییها احزاب به جان هم بیفتند و اوضاع از این هم که هست بدتر شود.

البته این اصرار بر ماندن امریکاییها در میان اهل سنت بیشتر بود. یکی از اهالی سنت در بغداد صریحا" به من گفت که اگر امریکایی ها بروند با توجه به وجود اکثریت شیعه در عراق و سنی بودن صدام و تمام مقامات عالیرتبه حزب بعث انها (شیعیان) انتقام سختی از ما (سنی ها) خواهند کشید.

برای توضیح اوضاع داخلی عراق توجه به این دو عکس را کافی می دانم.

( کارایی نردبان را در این تصویر مجسم کنید!!!)

Hosted by FreeImageHosting.net Free Image Hosting Service


بنظر شما این پنجره نیازی به محافظ دارد؟!!!!

Hosted by FreeImageHosting.net Free Image Hosting Service

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر