۱۳۸۸ شهریور ۲۶, پنجشنبه

روزهای اخر ماه رمضان



چند سال پیش اواخر ماه رمضان وقت ظهر از جایی می گذشتم که صدای اذان را شنیدم و به رسم عرب ها  که اول وقت نماز می خوانند , داخل مسجد شدم تا نماز را به جماعت بخوانم.
مسجد کوچکی بود و حدود 10 نفر پیر مرد در دو صف برای نماز ایستاده بودند. من هم با عجله وضو گرفتم و در حالی که اب از دست و صورتم می چکید یک مهر از جا مهری برداشتم و رفتم صف دوم ایستادم.
پیشنماز مسجد با انکه پیرمرد بود اما خیلی تند نماز می خواند. بعد از نماز ظهر  دعای ماه رمضان را خواند و ایستاد و برای نماز گزاران صحبت کردن را شروع کرد. ظاهرا" در  مسجد همه همدیگر را می شناختند و با هم رفیق بودند.
"برادرن و خواهران دینی من .... کمر ماه رمضان شکسته , بیشترش رفته و کمترش باقی مانده." (این جمله را انقدر جالب گفت که سرم را گرفتم پایین و خنده امانم را برید) و ادامه داد:
"انشالله که پس فردا را عید اعلام می کنند که در این صورت صبح همان روز همینجا نماز عید فطر می خوانیم" پیر مردها انگار گل از گلشان باز شده بود و با هم شروع کردند به حرف زدن. یکی از صف جلو گفت :
"حاج اقا انشالله که عید است.صلواتی ختم کنید" جمعیت صلوات دادند. حاج اقا ادامه داد:
"اگر هم اعلام نشد پس فردا را هم روزه بگیرید. این همه که گرفته اید. این یکی هم روی بقیه. البته ایکاش ماه رمضان بجای یکماه سه ماه بود." ( این جمله را طوری گفت که من و همه فهمیدیم ان را بابت شوخی می گوید.)
ان چیزی که برایم خیلی جالب بود , صداقت پیشنماز مسجد و نماز گزارانش بود. و اینکه امام و ماموم مسجد توانی دیگر در خودشان نمی دیدند. ان را براحتی ابراز می کردند و همه بی صبرانه منتظر اعلام عید فطر بودند که اتفاقا" همان پس فردا هم عید اعلام شد و دعای اهالی مسجد کوچک به استجابت رسید.
چیزی را که ان پیشنماز در ان روز می گفت شاید حرف دل بسیاری بود که از گفتن ان به نوعی خجالت می کشیدند.

۳ نظر:

  1. سلام
    آقا منزل نو مبارک . ما که هر کار کردیم نتونستیم وارد نظرات وبلاگتون بشیم و نظر بذاریم .
    خلاصه خواستیم بگیم خسته نباشید . دستتون درد نکنه . خبرها رو خوندم عکسها و فیلمهای زیادی در این رابطه دیدم وکلی مایه دلگرمی و امید شد.
    خدا مردم رو با همت خودشون نجات بده .
    آقا این بدجوری بامن لج افتاده اصلا نظر منو رد نمی کنه . اگهاین بار کرد که هیچی اگه نکرد باز هم فرزوخ می کنم .

    پاسخحذف
  2. salam che sakhte baraton kament gozashtan shayed . hanoz yad nagereftam dar mored neveshte ham balle az khodam hast.albate agar beshe goft sher

    پاسخحذف
  3. چه قدر فهمیدن بعضی چیزها و یاپدیده ها زمان می بره

    پاسخحذف