۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

روباه و خار پشت

             
                                                                 
  سالها پیش کتابی را از" ایزا برلین" خواندم که الان نام ان کتاب را فراموش کرده ام. در ان کتاب " ایزا برلین" یک نوع تقسیم بندی از متفکرین ارائه داده بود که انرا بسیار زیبا دیدم. هرچه زمان جلو تر رفت و با ادم های بیشتری مراوده پیدا کردم و مطالعه ام بیشتر شد، کار برد این تقسیم بندی را بیشتر یافتم. در این فرصت ان تقسیم بندی  را خدمتتان عرض می کنم.
 در این تقسیم بندی متفکرین در دو دسته جای می گیرند.
 ۱- روباه ها : متفکرینی که دانش بسیار وسیعی دارند . هر ایده ای را بسیار خوب نقد می کنند و نقاط ضعف و قوت آن را به درستی تشخیص می دهند، اما به هیچ مرام و مسلکی اعتقاد زیادی ندارند . ذهن بسیار خلاق و پرسشگری دارند . می توانند با بسیاری از متفکرین ارتباط فکری و زبانی برقرار کنند ، در حالیکه به عقیده هیچیک از آنها توجه چندانی ندارند . او در تاریخ این اسامی را بعنوان مثال روباه ها برگزیده است:
   سقراط ، لئوناردو داوینچی ، تئودور داستایوفسکی ، برتراندر راسل  ، هیوم  و  ...
2-  خارپشت ها : اندیشمندانی که به یک چارچوب فکری ثابت و منسجم و خلل ناپذیر و بدون نقص اعتقاد دارند . شک در وجودشان رخنه نمی کند .  . به مرام خود پای بندی کامل دارند . تمام نظریات و تفکرات جدید را در قالب چارچوب فکری مورد پذیرش خود جای می دهند و هضم می کنند و یک نوع سازگاری میان تفکرات خود با ایده های نو برقرار می سازند . او در تاریخ این اسامی را بعنوان مثال خارپشت ها برگزیده است:
 افلاطون ، لئون تولستوی ، دانته ، کاپلستون ، رنه دکارت ، تاگور و چند نفر دیگر که اکنون نامشان را بیاد ندارم
و سر انجام آیزا برلین نتیجه گیری می کند : در عصر مدرنیته ، نسل خارپشتها رو به انقراض می رود و روباهها به سرعت جایگزین آنها می شوند .
کمی دقیقتر به اطرافتان نگاه کنید ، براحتی می توان روباه ها و خار پشت ها را از هم تشخیص داد.
از ایزا برلین که به همت مترجمین اکنون در ایران چهره ناشناخته ای نیست اثار ارزشمندی همچون : "عیش مدام" و " ریشه های رمانتیسم" ترجمه شده و به چاپ رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر