۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

کوری



روژه ساراماگو در ایران با رمان "کوری" به اشتهار رسید . در اهمیت این کتاب همان بس که این رمان او را برنده جایزه کامو در سال 1995 وجایزه ادبی نوبل در سال 1998 کرد.

"کوری" یک داستان پست مدرن زیباست که حاوی نکات اخلاقی بسیار برای بشر امروز است . خواندنش دلپذیر است و از ان دسته کتاب ها است که وقتی انرا بدست می گیرید میخواهید تا اخرش را یکضرب بخوانید .

او اولین پرتغالی بود که توانسته بود جایزه مهم نوبل را از ان خود کند .( مانند خانم شیرین عبادی در ایران) او در هنگام دریافت جایزه 76 ساله بود. زندگی سراسر پر فراز و نشیب او , می تواند درسی خوب برای جوانان ما باشد. او با وجود فقر مطلق که از کودکی در میان ان دست وپا میزد. به بالاترین نشان ادبی و فرهنگی دنیا دست یافت. جالب است بدانیم ژوزه ساراماگو در خانه كتابي نداشت (تازه وقتي نوزده سالش بود توانست با پولي كه از يك دوست قرض گرفته بود، كتابي را براي خودش بخرد).

او از سال 1969 به حزب کمونیست پرتغال پیوست و هنوز هم به ان وفادار است اما هیچگاه ادبیات را در خدمت اهداف حزب در نیاورده است. او شخصی خوش مشرب و سرزنده است با اینکه او اکنون 86 سال دارد اما مصابحت با او بسیار دلپذیر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر