۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

نیایش


آن سالها که جوانتر بودم هیچوقت از دیدن عکس های گاندی خوشم نمی آمد. یک پیرمرد چروکیده و نیمه عریان با آن صورت پر از چین و چروک برای هیچ جوانی جذابیت نداشت. از طرف دیگر دیدن عکس های انقلابیونی که هم جوان بودند و اسلحه داشتند و خوش تیپ هم بودند خیلی برای من و دیگر همسالان من جذاب بود. سالها طول کشید تا با افکار گاندی بیشتر آشنا شدم. اما بعد از اشنایی بیشتر با آراء و افکار او امروز او با همان صورت و هیئت ظاهری برایم سمبل یک مبارز و انقلابی تمام عیار است. مبارزه بی وقفه و موثر او با بزرگترین قدرت استعماری دنیا، به دور از آرتیست بازی های متداول ، شاهکاری بود که فقط از او بر می آمد.

او قبل از انکه بخواهد دنیا را بسازد ابتدا خود را ساخت. او همواره در تزکیه نفس بود و به دین و عبادت بسیار اهمیت می داد. بسیار ساده زندگی می کرد. گوشت نمی خورد و همواره روزه می گرفت. او در نزد مسلمانان هند همانقدر محبوب بود که در نزد بودائیان و برهمایی ها بود. با انکه سالها در انگلستان زندگی کرده بود و با فرهنگ غربی به خوبی اشنا بود هیچگاه به فرهنگ بومی خود پشت نکرد و یک شرقی باقی ماند. به این جمله او توجه کنید:

«من بر اين اعتقادم كه نيايش، روح و گوهر مذهب است و به همين دليل بايد هسته زندگي انسان تلقي شود، زيرا هيچ انساني نمي تواند بدون مذهب زندگي كند.»

کتابی از او تحت عنوان" نیایش" ترجمه شده است .

مشخصات کتاب:

نام كتاب: نيايش

نويسنده: مهاتما گاندي

ترجمه: شهرام نقش تبريزي

انتشارات: نشر ني

- در كتاب نيايش، مهمترين نوشته هاي گاندي در بارۀ سير و سلوك معنوي و رابطه او با خدا گردآوري شده است. مطالب اين كتاب از ميان نامه ها، مقاله ها و كتابهايي كه طي پنجاه سال به نگارش درآمده اند انتخاب و گلچين شده است. بخش آغازين كتاب، كندوكاوي است در معنا و مفهوم نيايش و به موضوعات مورد توجه خوانندگان با هر كيش و مذهبي مي پردازد.

در بخش دوم، شيوه هاي نيايش توصيف شده اند. در اين بخش گاندي عقايدي را مطرح مي كند كه هدف از آن احياي سنن مذهبي هند است. سخنان گاندي در اين بخش نه تنها به شكلهاي نيايش مربوط مي شود، بلكه به سوء استفاده هايي -كه از نهادهای مذهبي صورت مي گرفت و گاندي را وامي‌داشت سبك و شيوه خاص خود را در سير و سلوك معنوی پيش گيرد- نيز اشاره دارد. بخش سوم، غور و غوصي است در قدرت رامانا، يا تكرار بي وقفه نام خدا، كه گاندي آن را برترين شكل نيايش مي دانست.

گاندی در این کتاب به تمامی شبهات و سوال هائی که در باب نیایش وجود دارد پاسخ می گوید.به این سوال که اگر خدا دانای بر امور است پس نیایش به چه کار می آید.این که شیوه نیایش چگونه می تواند ما را در زندگی بهتر یاری کند و بسیارسوالات دیگر.

به سخن آن موجود کوچک که در قلبت خانه کرده است اطمینان کن.

مهاتما گاندی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر